Mindfulness-Based
Stress Reduction (MBSR)

MBSR Online-Kurs

"This course is not for the faint-hearted nor for those who routinely avoid the whispered longings of their own heart." Jon Kabat-Zinn

Neue Kurstermine 2021:

Eine Auszeit für die Seele. ​

Warum ist ein MBSR-Kurs vielleicht genau richtig für dich?

Die Praxis der Achtsamkeit kann uns helfen, besser mit den Herausforderungen und Anforderungen des Lebens zurechtzukommen und das Leben mehr zu genießen. Besonders in diesen schwierigen Zeiten der Covid-19-Pandemie sind viele von uns mit Angst und Usicherheit konfrontiert. Wie können wir die Perspektive bewahren, unser Handeln zielgerichtet ausrichten und dennoch die Lebendigkeit jedes Augenblicks genießen? Achtsamkeit kann uns helfen, unseren Weg auch in schwierigen Zeiten zu finden. Alles, was wir tun müssen, ist, es zu versuchen!

In the 8-week MBSR course we live and practice mindfulness together and we share our experiences. In group discussions and by asking questions, the experiences are explored in more depth. Each participant is free to share with the group and me as much of their experience as they are willing to.

People who participated in an 8-week MBSR programm report…

  • Lasting decreases in physical and psychological symptoms
  • an increased ability to relax
  • reductions in pain levels and an enhanced ability to cope with pain that may not go away
  • greater energy and enthusiasm for life
  • improved self-esteem
  • besserer Umgang mit kurz- als auch mit langanhaltenden Stresssituationen 

What is Mindfulness?

Mindfulness is moment-to-moment awareness. It is cultivated by paying attention, intentionally, to what is occurring in the present moment with an attitude of non-judgment, curiosity and kindness. Practicing mindfulness is about working skillfully and compassionately with the unfolding moments of our lives.t zu sein. Sie wird dadurch kultiviert, dass man dem, was im gegenwärtigen Augenblick geschieht, absichtlich Aufmerksamkeit schenkt, und zwar mit einer Haltung des Nicht-Urteils, der Neugierde und Freundlichkeit. Achtsamkeit zu praktizieren bedeutet, geschickt und mitfühlend mit den sich entfaltenden Momenten unseres Lebens umzugehen.

 Is it simple?

Ja aber es ist nicht immer leicht.


…eine Praxis aufzubauen und aufrecht zu erhalten.
…sich schwierigen Emotionen zu stellen und sich zu erlauben, sie zu erleben
…sich darin zu üben, eigene Verhalten und Denkmuster sowie die der Andereren nicht zu be- und verurteilen. 

 

 

What you are likely to learn in the course:

  • to be more flexible in our thinking and doing
  • to embrace life and its myriad ups and downs whole heartedly
  • to enjoy more, feel more - to feel more alive
  • to allow and be with challenges and difficult emotions
  • to be more generous, gentle, kind and compassionate to yourself and others
  • to be more authentically you

The course aims to introduce you to mindfulness, to create a space for you to experience this wonderful and powerful way of being and to support you in bringing mindfulness into your private and work life. The group setting allows to learn together.

Course content includes exercises for mindful breathing, awareness of the body and senses, thoughts, feelings and emotions, self-reflection exercises, stories and poems. There are exercises to be completed at home which will help you to integrate mindfulness into your everyday life.

Costs of the MBSR-Course Online live: 
300 €* 

inclusively pre-course interview
8 wöchentliche Sitzungen zu je 2,25 bis 2,5 Stunden, 19.00 – 21.15 Uhr
6-stündiges Stille-Seminar   
digital workbook
Mindfulness Exercises as downloadable mp3s

The online live! sessions are conducted via Zoom.

What you need for the sessions: 

a stable internet connection

Web-cam (usually integrated into a laptop)

Headset or Microphone and Speaker

a chair, (meditation) cushion or meditation bank
(ggf. auch Sofakissen o.ä.)

Yoga mat or towl

small pillow for the head and a blanket

a cup of tea, water and maybe a small snack

a place where you will be undisturbed for the duration of the session

 

*Dieser Kurs ist durch die Zentrale Prüfstelle für Prävention zertifiziert.
Das bedeutet, dass die Kursgebühren durch deine Krankenkasse (zumindest im Anteil) zurück erstattbar sind.
Die genauen Satzungsregelungen kannst du bei deiner Krankenkasse direkt erfragen.

 

Enrolment is only binding after we have had the preliminary interview and you have decided to participate. The course fee is due as soon as you have received the course confirmation by email. A withdrawal of the registration can only be made 48 hours before the first lesson at the latest. A refund of the course fee after this period is not possible.

Would you like a taster? 
Have a listen to "Minute of Mindfulness" im Cape Talk Radio Südafrika an (auf englisch) oder eine Short Breathing Pause on YouTube (German)


What do my MBSR-graduates say: 
"Mindfulness is not easy, but it has great results if you keep at it. It has made me less stressed and more aware of what is going on inside me and around me."
"I have learned to take deep breaths to help with my anxiety."
„Manchmal muss man in seinem Tagesablauf Zeit für sich selbst finden. Das war es, was dieser (Kurs) für mich war.“

How does the preliminary interview work?
Bitte kontaktiere mich sobald wie möglich.
Ich schicke dir dann einen Fragebogen zu, den ich dich bitten möchte, auszufüllen und zum Vorgespräch mitzubringen (du kannst ihn mir auch vorher zuschicken, das bleibt aber dir überlassen). Auf dieser Grundlage werden wir dann das Vorgespräch führen. Den Termin dazu sprechen wir per email ab. Ich schicke dir dann einen Link zum Meetingraum vor unserem Termin. In dem Vorgespräch können wir über deine Erwartungen an den Kurs sprechen und sehen, ob der Kurs für dich an diesem Punkt in deinem Leben gut passt.

Unter Terms & Conditions kannst du weitere Informationen nachlesen.

Ich freue mich darauf, mit dir die Praxis der Achtsamkeit zu erforschen.2,25

Advantages

of a Mindfulness Course online

  • Unlimited reach!
  • Uncomplicated: Usually there are hardly waiting periods and you can participate in a course soon. 
  • Flexible: Flexible: If you have to travel, you just take your course along. 
  • Location independent: You dial into our session comfortably from home on the go.
  • Reduced Costs: Both of us do not have cost for travelling and or facilities.
  • New horizones: By getting together with people from different places and circumstances, we learn different perspectives. 

See you soon, Friends!

Weniger Stress durch Achtsamkeit - Katja Fleck